Оцінювання повсякденного функціонування особи

None

1 крок. Звернення до лікуючого лікаря
Направлення на оцінювання повсякденного функціонування особи за згодою особи може здійснювати:
● лікуючий лікар з надання первинної медичної допомоги;
● лікуючий лікар з надання спеціалізованої медичної допомоги;
● голова військово-лікарської, медичної (військово-лікарської),
лікарсько-експертної комісії.
У контексті направлення на оцінювання повсякденного функціонування у
багатьох випадках лікуючим лікарем є лікар вузького профілю, чия
спеціалізація відповідає основному захворюванню, що призвело до появи
ознак інвалідності.
У випадках, коли пацієнт має кілька захворювань, які значно впливають на
його функціональний стан, лікуючий лікар визначається залежно від основного
діагнозу, який найбільше спричинив інвалідизацію. Однак лікуючий лікар може
залучати інших спеціалістів для формування повної картини захворювань
пацієнта.
Сімейний лікар або терапевт теж можуть виконувати функції
лікуючого лікаря. До прикладу, сімейний лікар або терапевт можуть
сформувати направлення на оцінювання повсякденного функціонування:
якщо справа пацієнта вже містить усі необхідні медичні документи, і не
потрібно додаткових обстежень;
якщо пацієнт перебуває у зоні бойових дій чи на деокупованих територіях;
якщо в пацієнта немає доступу до лікарів спеціалізованої медичної
допомоги.
Лікуючий лікар є першою людиною, з якою пацієнт стикається в новій
системі. Саме від його професійності, уваги до деталей і здатності
організувати процес залежить якість і швидкість оцінювання.
Особа направляється для проведення оцінювання її повсякденного
функціонування в таких випадках:
1) настання строку повторного огляду, встановленого медико-соціальною
експертною комісією, або повторного оцінювання, встановленого експертною
командою, або необхідність встановлення інвалідності по досягненню дитиною
з інвалідністю повноліття (направлення на проведення оцінювання здійснюється
не раніше двох місяців до досягнення дитиною з інвалідністю повноліття);
2) наявність у пацієнта стійкого або необоротного характеру захворювання
(хвороба триває не менше 12 місяців або очікується, що вона триватиме
щонайменше 12 місяців або призведе до передчасної смерті особи, а також шанси  

на значне покращення стану навіть за умов застосування найкращого доступного

лікування є мінімальними);
3) тимчасова непрацездатність триває безперервно протягом 120
календарних днів з дня її початку, що підтверджено медичними висновками про
тимчасову непрацездатність та/або листками непрацездатності у паперовій
формі. У такому випадку направлення на оцінювання здійснюється до
завершення періоду, визначеного цим підпунктом;
4) тимчасова непрацездатність, що спричинена одним і таким самим
захворюванням або станом, тривала з перервами, але загалом протягом 150
календарних днів протягом року, що підтверджено медичними висновками про
тимчасову непрацездатність та/або листками непрацездатності у паперовій
формі. У такому випадку направлення на оцінювання здійснюється до
завершення періоду, визначеного цим підпунктом;
5) захворювання на туберкульоз. У такому випадку направлення на
оцінювання здійснюється через 10 місяців з дня настання непрацездатності
незалежно від безперервності;
6) проведення пацієнту однієї або кількох медичних інтервенцій
відповідно до кодів згідно з національним класифікатором НК 026:2021
“Класифікатор медичних інтервенцій”, відомості про що містяться в електронній
системі охорони здоров’я (додаток 1 до критеріїв направлення на проведення
оцінювання повсякденного функціонування особи (у редакції постанови
Кабінету Міністрів України від 28 січня 2025 р. No 94), чи встановлення одного
або кількох діагнозів відповідно до кодів згідно з національним класифікатором
НК 025:2021 “Класифікатор хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я”,
відомості про що містяться в електронній системі охорони здоров’я (додаток 2
до критеріїв направлення на проведення оцінювання повсякденного
функціонування особи (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28
січня 2025 р. No 94);
7) необхідність встановлення ступеня втрати професійної працездатності.

2 крок. Підготовка документів
Документи та відомості особи, які необхідні лікарю при формуванні
направлення на оцінювання повсякденного функціонування особи:
1) документи особи, яка направляється на проведення оцінювання:

документ, що посвідчує особу, РНОКПП (за наявності), військово-
обліковий документ (у разі подання таких документів особою);

довідка про перебування осіб у місцях несвободи внаслідок збройної
агресії проти України або інтернування в нейтральних державах або рішення
Комісії з питань встановлення факту позбавлення особи особистої свободи
внаслідок збройної агресії проти України (у разі подання таких документів
особою);
2) медичні документи, що стосуються захворювання чи стану здоров’я,
відповідно до якого особу направлено на проведення оцінювання (перелік
таких документів визначений постановою Кабінету Міністрів України від
15.11.2024 No 1338); 

3) заява у довільній формі про присутність під час розгляду
експертною командою лікаря, який направив, та/або уповноваженого
представника. Документ, що підтверджує повноваження такого
уповноваженого представника.
Документі подані в папері скануються в закладі охорони здоров’я під час
формування направлення на оцінювання.
3 крок. Вибір форми проведення оцінювання та закладу охорони
здоров’я та відправлення електронного направлення на оцінювання
На основі поданих документів лікуючий лікар створює структуровану
електронну форму направлення в електронній системі і прикріплює всі необхідні
документи особи.
Детальніше про функціонування та вхід до електронної системи щодо
оцінювання повсякденного функціонування особи на сайті МОЗ:
https://moz.gov.ua/uk/news/it-sistema-ekopfo

У формі міститься необхідна інформація про причини та мету направлення
на оцінювання. Особа разом із лікарем також обирає:
1. бажану форму проведення оцінювання, але при умовах відповідності
критеріям визначення форми проведення оцінювання повсякденного
функціонування особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів
України від 15 листопада 2024 р. No 1338.
Форми розгляду справ:
Очна – за особистої присутності особи.
Заочна – без особистої присутності.
З використанням телемедицини – через засоби дистанційного звʼязку.
Виїзна – за місцем перебування або лікування особи.
2. заклад охорони здоровʼя з відповідною експертною командою для
проведення оцінювання.
З переліком закладів та профілями експертних команд можна
ознайомитись на дашборді на сайті МОЗ: https://moz.gov.ua/uk/ekopfo
У кожному закладі існує дві та більше команд одного профілю. Пацієнт
може пройти оцінювання в закладі незалежно від місця реєстрації. На одного
пацієнта може існувати лише одна чинна справа.
Сформоване електронне направлення підписується лікуючим лікарем та
направляється до обраного закладу охорони здоров’я.

4 крок. Прийняття до розгляду електронного направлення та
перевірка документів адміністратором закладу охорони здоров’я
Адміністратор закладу охорони здоров’я отримує сформоване лікуючим
лікарем направлення:
перевіряє його та додані до нього документи на повноту і відповідність
вимогам;
визначає необхідний перелік спеціальностей лікарів експертної команди;
визначає можливу форму розгляду експертною командою.

Адміністратор має право повернути документи лікуючому лікарю.
Підставами для повернення адміністратором документів на доопрацювання
є:
наявність помилок у введеній інформації або невнесення до електронного
направлення всіх необхідних відомостей, які не носять характеру описок,
технічних або арифметичних помилок;
відсутність необхідних документів, які повинні бути додані до
електронного направлення;
неналежна якість електронних копій документів, які додані до
електронного направлення, що унеможливлює ознайомлення з ними;
невідповідність критеріям направлення на проведення оцінювання
повсякденного функціонування особи, затвердженим постановою Кабінету
Міністрів України від 15 листопада 2024 р. No 1338.

У таких випадках адміністратор повертає документи протягом 5 робочих
днів з моменту їх надходження із зазначенням причини повернення.
Після усунення недоліків лікуючий лікар може повторно направити
документи до цього ж закладу або до іншого, де наявна відповідна до справи
команда.
Якщо справа якісно оформлена та відповідає критеріям, то адміністратор
зазначає розмір справи (кількість сторінок медичних документів) та часовий
інтервал, необхідний для розгляду, а також відмічає справу в електронній
системі як готову до постановки в чергу на оцінювання.

5 крок. Електронна черга
Розгляд справ здійснюється в порядку черговості на підставі електронної
черги, яку формує електронна система.

6 крок. Повідомлення про дату та час розгляду
Після прийняття адміністратором направлення до розгляду інформація про
форму, дату та час розгляду надсилається:
• пацієнту або довіреній особі пацієнта на зазначену в направленні адресу
електронної пошти або рекомендованим листом (у разі відсутності
електронної пошти);
• в електронній системі для лікаря, який направив.

7 крок. Проведення оцінювання експертною командою
У день оцінювання членам експертної команди відкривається доступ до
справи та даних особи. Лікарі мають ознайомитись з документами справи та
ідентифікувати особу, якій проводиться оцінювання, перевіривши документи,
що посвідчують особу. Також лікарі мають зазначити відсутність конфлікту
інтересів щодо особи, якій проводиться оцінювання.
Під час оцінювання формується протокол, де фіксується позиція кожного
лікаря в команді з кожного питання, після чого приймається колегіальне
рішення.

У призначений час оцінювання експертна команда: 

проводить оцінювання повсякденного функціонування (досліджує всі
надані документи, а також відповідні медичні записи, що підтверджують стан
здоров’я особи, щодо якої проводиться оцінювання);
приймає рішення відповідно до зазначеної у направленні на оцінювання
мети, наприклад щодо встановлення чи не встановлення інвалідності.
Прийняте рішення в електронній системі мають підписати усі члени
команди за допомогою електронних підписів.
Справа може бути не розглянута або її розгляд призупинено у
випадках:
• форс-мажорних обставин (повітряна тривога, мінування тощо);
• якщо пацієнт не зʼявився на очне, дистанційне або виїзне оцінювання;
• конфлікту інтересів у лікаря щодо особи, якій проводять оцінювання;
• направлення на додаткові медичні обстеження;

• потреби в архівній справі МСЕК (щодо оригіналів причинно-
наслідкових документів).

8 крок. Направлення на додаткові обстеження
У разі потреби експертна команда може направити особу на додаткове
медичне обстеження. Така можливість дозволяється лише один раз, щоб не
затягувати прийняття рішення, крім випадків коли за результатами такого
обстеження було виявлено нові, не зазначені в доданій до направлення медичній
документації, стани, діагнози або порушення структури та функцій організму,
що потребують додаткового обстеження.
На час очікування результату додаткового медичного обстеження розгляд
справи призупиняється. Рішення у справі приймається після отримання та
врахування результатів додаткового обстеження. Подальший розгляд може
проводитись без обовʼязкової присутності пацієнта.

9 крок. Права особи під час оцінювання
Особа має право (крім заочної форми розгляду):
1. самостійно здійснювати аудіо- чи відеозапис процесу оцінювання,
подавши відповідну заяву адміністратору до початку проведення
оцінювання.
Така заява подається у довільній формі та повинна містити зобов’язання
особи щодо неперешкоджання процесу здійснення оцінювання та
невикористання створеного такою особою запису процесу оцінювання для інших
цілей, крім використання під час підготовки скарги та долучення запису до
матеріалів, які додаються під час оскарження прийнятого рішення. Відсутність
такої заяви є підставою для відмови у наданні дозволу на здійснення відео-,
аудіофіксації розгляду справи експертною командою з використанням власних
технічних засобів
Під час проведення оцінювання відео-, аудіофіксація розгляду справи
повинна здійснюватися без створення перешкод у проведенні оцінювання та з
дотриманням особистих немайнових прав осіб, які беруть участь у проведенні
оцінювання, з виявленням тактовності, ввічливості, витримки та поваги.

Не допускається публічне використання записів відео-, аудіофіксації
розгляду справи без згоди осіб, що присутні на них, у тому числі публічний
показ, публічне сповіщення, інтерактивне надання доступу (включаючи
розміщення в соціальних мережах та на інших ресурсах з використанням
Інтернету).

2. залучити уповноваженого представника, подавши відповідну
заяву лікарю, який формує направлення на оцінювання, або
адміністратору закладу охорони здоров’я до до початку проведення
оцінювання.

10 крок. Терміни розгляду справи
Розгляд справи експертною командою повинен бути завершений не
пізніше 30 календарних днів з дня прийняття закладом охорони здоров’я
електронного направлення до розгляду (позначка адміністратора, що справа
готова до постановки в чергу). Водночас звертаємо увагу на можливе
навантаження на окремі експертні команди у зв'язку з розглядом справ,
переданих від медико-соціальних експертних комісій, які не були розглянуті в
2024 році.
Рішення приймаються експертною командою в день розгляду справи, крім
випадків необхідності проведення додаткового обстеження або зміни складу
експертної команди.

11 крок. Прийняття рішення та його структура
За результатами проведення оцінювання експертна команда приймає
рішення щодо встановлення чи невстановлення (або визначення)
відповідно до законодавства:
• ступеня обмеження життєдіяльності особи;
• потреби у продовженні тимчасової непрацездатності;
• інвалідності, фіксації причин та часу її настання відповідно до
документів, що це підтверджують;
• ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках);
• наявності медичних показань на право одержання особою з

інвалідністю або дитиною з інвалідністю, яка має порушення опорно-
рухового апарату, автомобіля і протипоказання до керування ним, що

визначаються відповідно до переліку медичних показань і
протипоказань, затвердженого МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики;
• потреби у постійному сторонньому догляді;
• потреби в отриманні соціальної, психолого-педагогічної, професійної,
трудової та/або фізкультурно-спортивної реабілітації;
• обсягів та видів необхідних допоміжних засобів реабілітації та/або
медичних виробів;
• потреби в отриманні реабілітаційної допомоги у сфері охорони здоров’я
та у разі визначення такої потреби головуючий формує електронне
направлення для надання реабілітаційної допомоги у сфері охорони
здоров’я відповідно до Порядку організації надання реабілітаційної
допомоги у сфері охорони здоров’я, затвердженого постановою

Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. No 1268 “Питання
організації реабілітації у сфері охорони здоров’я”;
• ступеня стійкого обмеження життєдіяльності хворих для направлення
їх у стаціонарні відділення центрів соціального обслуговування;
• причини смерті особи з інвалідністю або особи, ступінь втрати
працездатності якої визначений експертною командою у відсотках на
підставі свідоцтва про смерть у разі, коли законодавством
передбачається надання пільг членам сім’ї померлого.
За однією причиною, встановленою військово-лікарською, медичною
(військово-лікарською), лікарсько-експертною комісією, може встановлюватися
інвалідність або ступінь втрати професійної працездатності.
Незалежно від прийнятого рішення про встановлення або невстановлення
інвалідності експертна команда може приймати рішення про потребу в
продовженні тимчасової непрацездатності, при цьому рішення про строк
тимчасової непрацездатності приймається лікуючим лікарем.

Щодо визначення потреби в отриманні послуг в інших сферах, то
рекомендації міститимуть такі складові:
Медична – потреба в отриманні реабілітації в сфері охорони здоров’я (при
цьому, якщо така потреба виявлена ще під час розгляду, пацієнтові буде
сформовано електронне направлення на цю послугу), потреба у забезпеченні

допоміжними засобами реабілітації та медичними виробами, санаторно-
курортному лікуванні.

Соціальна – визначає потребу в соціальній і побутовій реабілітації, а також
надає рекомендації звернутися до інших уповноважених органів для вирішення
питання щодо призначення державної допомоги або пенсії з інвалідності,
потреби в проведенні оцінки щодо отримання соціальних послуг.
Трудова – визначає потребу у визначенні можливого облаштування
робочого місця, в професійній і трудовій реабілітації та загальні обмеження в
професійній діяльності, що можуть значно вплинути на погіршення здоров’я;
надає рекомендації звернутися до центру зайнятості або онлайн для отримання
безоплатних послуг з профорієнтації, перенавчання тощо.
Освітня – визначає потребу в психолого-педагогічній реабілітації, а також
рекомендація звернутися до інклюзивно-ресурсного центру для проведення
комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи.

12 крок. Надсилання рішення експертної команди
Після завершення оцінювання витяг з рішення експертної команди
надсилається:
• на адресу електронної пошти особи, яка проходила оцінювання;
• у разі відсутності електронної пошти рекомендованим листом на адресу
задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) чи
особисто на руки пацієнту;
• в електронній системі для лікаря, який направив на оцінювання (за
запитом особи лікар може роздрукувати та надати витяг з рішення у
паперовій формі, завіривши печаткою закладу охорони здоровʼя).

13 крок. Обмін даними
Відомості про результати проведеного оцінювання надсилаються через
електронну систему до Міністерства соціальної політики України для
подальшого використання при призначенні пенсії або соціальних виплат,
забезпеченні допоміжними засобами реабілітації або соціальними послугами.
Також у разі встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності
експертна команда повідомляє територіальному центру комплектування та
соціальної підтримки про призовників та військовозобов’язаних (у разі коли до
направлення на оцінювання в разі потреби із зазначенням причини інвалідності
або ступеня втрати працездатності додана копія військово-облікового документа
для призовників, військовозобов’язаних та резервістів чи посвідчення про
приписку до призовної дільниці).

14 крок. Подальші дії після отримання рішення
Після отримання витягу з рішення експертної команди процес реалізації
прав починається із самостійного звернення особи до відповідних установ
залежно від потреб, зокрема:
територіальний фонд соціальної підтримки осіб з інвалідністю – для
отримання допоміжних засобів реабілітації (ДЗР);
територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та
СП) – для оформлення відстрочки від мобілізації (за потреби);
Пенсійний фонд України (ПФУ) – для призначення або подовження виплат
пенсії в разі її нарахування;
управління соціального захисту населення (УСЗН) – для призначення або
подовження державної допомоги для осіб з інвалідністю з дитинства та
соціальних виплат і пільг, пов’язаних із доглядом за особою з інвалідністю.
Ці звернення необхідні для реалізації прав, передбачених законодавством,
та забезпечення всебічної підтримки.

15 крок. Оскарження рішення експертної команди
У разі незгоди з рішенням експертної команди, особа має право на його
оскарження.
Скарга на рішення експертної команди щодо результату оцінювання (далі
- скарга) подається скаржником (його уповноваженим представником):
у паперовій формі до Центру оцінювання функціонального стану особи;
в електронній формі через електронну систему шляхом звернення до
лікаря, який направив (після появи відповідної технічної можливості).
Розгляд оскаржень проводитимуть експертні команди Центру
оцінювання функціонального стану особи, до складу яких входитимуть
лікарі з державних закладів охорони здоровʼя з усієї країни.